Followers

Pages

Sunday, June 28, 2009

event di rumah season 2..(^_^)

1. amek report kat adik bongsu ku aka NAJIB
hari jumaat tu aku teman mama ke sekolah najib untuk amek report card die.result memang mcm *tuuuut*.aku pn xtaw nk ckp camne dah.haha.maybe sbb die boy kan.budak2 laki ni sume mmg pemalas.hehe...(mcm la aku rajin sgt..haha)najib dpt blk awal.so aku ngn mama melencong ke tempat lain lak.

aku duduk di luar aje.mls nk masuk teman mama jumpa cikgu.dah muak dah jumpa cikgu.aku suke jumpe lecturer skang nih.lalala... (^_^)

2. Mencari meja makan baru.yeehaaa!!!(goodbye meja bulat yg kecik dan sesak!)
Meja makan di rumah dah kecik.eh,bukan.kitorg yg dah gergasi.so meja tu kecik la kan nk tampung sume org.ngeh.so mama decide nk beli baru.we have to keep it secret.jgn bagi bapak aku taw.nnt die bising.ngeh.meja dah di decide.so hari isnin ni msti bapak aku terkejut nampak meja dari bulat dah tukar bentuk jadi 4 segi.hehe..

Mak aku tawar sampai die terpaksa akur.hahahhaa...alaaa....regular customer.x bg murah..cucuk lobang idung die.(^_^)

3. owh!chocolate cake!!!!!!
buat pertama kali dlm sejarah aku buat chocolate cake.hehe...siap fudge die skali aku buat okeh!!!sedap lak tuh.hehe...puji diri sndri.tp mmg sedap pn.alaa...resipi tu la yg buat jdi sedap kan.laen la klo aku yg invent recepi tuh.huahua...msti bangga tahap dewa..anyway..cake tu mendapat pujian dri keluarga.syabas2.nnt leh buat lg.maybe cake buah.hahaha...

masih dlm oven.aku risau je kek x naek.naek jugak at last.huhu.
ni fudge die.credits to NABILA(adek aku) yg berusaha mengacau2 benda alah ni.haha

owh.sudah jadi!!tggu die sejuk jap.

yeah!da siap!wpun x berape nk cantek presentation.tp rasa die...pergh........sedap bhai..huhu..
sape nk try boleh la..confirm sedap dowh..huhu..selamat mencuba!! ;p

ni bahan untuk cake! (^_^)
Bahan
1 1/2 cawan tepung gandum
1 cawan serbuk coklat
1 tsp soda bicarbonat
secubit garam
sedikit vanilin (aku guna vanila).
2 cawan gula3 biji telur
1 1/4 cawan susu segar
1 1/2 cawan minyak jagung
1 1/4 cawan air panas
Cara
1. Ayak tepung, soda bicarbonat, serbuk koko, garam dan vanilin.(if guna esen vanila,letak je mase nk campur sume bahan.
2. Pukul gula, telur,susu,minyak.
3. Campur bahan (1) dan (2) dan kacau rata.
4. Akhir sekali tambah air panas sambil adunan di kacau.
5. Masuk dlm loyang.
6. Bakar dlm oven 180'C selama 45-50 minit.
ni bahan untuk fudge!!!!!
Bahan
1 tin susu cair
1 cawan air
1 cawan serbuk koko
4 biji telur merah
4 sudu besar tepung jagung
1 1/2 cawan gula kastor(gula biasa yg dah dikisar pun boleh)
250 gm mentega(pape pn masukkan yg ni dulu dlm periuk.sng.yg laen tu hentam je.haha)
1/4 sudu kecil garam
1/4 sudu kecil vanila

Cara
Masak kesemua bahan sehingga pekat. Biar sejuk sebelum dihias atas kek.
psst: utk fudge die nih,aku nasihatkan sume brg pn dikurangkan separuh.sbb hasilnya sgt lah byk.huhu

2 comments:

A'ai said...

cm best je kek yg ko wat nie..
nk gak rs!!

Unknown said...

ko dah rase kan?hahahahahha...
aku pn ase kn kurangkan chocolate sket..
hehe..nnt kite wat same2 ye..hehe